Festival Quantz | Kvanc! na istrorijskim instrumentima

Ove 2023. godine navršava se 250 godina od smrti Johana Joahima Kvanca (1697 – 1773). Rođen u Šedenu u centralnoj Nemačkoj i obučavan na raznim instrumentima od strane takozvanih  gradskih frulaša  (Stadtpfeifer), 1728. godine postaje član Knježevsko-Saksonske i Kraljevsko-Poljske kapele u Dresdenu. Kralj Fridrih Veliki ga 1741. godine poziva na Pruski dvor u Berlin/Potsdam. Dan za danom,  Kvanc uči Fridriha da svira flautu, komponuje brojne koncerte za flautu i kamernu muziku, pravi instrumente i piše udžbenik „Uputstvo za sviranje traverso flaute“ koji se smatra jednim od glavnih izvora istorijsko-informisane izvođačke prakse.

Od 12. do 16. jula Festival „Kvanc!“ održava se u Beogradu. Program obuhvata koncerte, predavanja i radionice na različitim lokacijama u gradu. Otvaranje festivala održaće se u sredu 12.7.2023, 20.00 časova, u Botaničkoj Bašti “Jevremovac” koncertom:

„Rajnsberg“

Muzika dvorske kapele Fridriha velikog

1736 . godine prestolonaslednik Fridrih II. napušta Noj-Rupin (Neu-Ruppin) i prelazi na dvorac u Rajnsberg (Rheinsberg). Sa sobom vodi sve muzičare njegove dvorske kapele, između ostalih braća Benda, Graun, Janiča i Čarta, izvanredne instrumentaliste i kompozitore takozvane Berlinske škole. U umetničkom ambijentu Rajnsberga nastaje vrhunska predklasična muzika, biseri muzičkog stvaralaštva druge polovine 18. veka.

Georg Czarth (1708-1778)
Sonata u e-molu za flautu i B.C.
Affetuoso – Allegro – Allegretto    

Johann Joachim Quantz (1697-1773)
Triosonata u ce-molu,  QV 2:Anh.5
Andante moderato -Larghetto – Vivace

Franz Benda (1709-1786)
Sonata per solo viola e basso
Adagio – Allegro – Allegretto 

Johann Gottlieb Janitsch (1708-1763)
Kvartet u de-duru  „Eho“  za flautu, obou, violu i B.C.
Adagio e mesto – Allegro moderato – Allegretto

Izvođači:
Karolina Beter: traverso flauta
Nevena Majdevac: barokna oboa
Rastko Popović: barokna viola
Magdalena Matić: barokno čelo
Jovana Topalov: čembalo

 

Biografije:

KAROLINA BETER: (Karolina Bäter) posle studija blok i traverso flaute u Holandiji (klase Walter van Hauwe i Barthold Kuijken) Karolina Beter se specijalizovala za izvođenje kamerne muzike na istorijskim instrumentima. Dobitnica je nagrada na takmičenjima Deutscher Musikwettbewerb u Bonu kao i međunarodnom Penderecki takmičenju u Krakou i osvaja četvrto mesto na međunarodnom Gaudeamus takmičenju u Roterdamu. Kao član ansambalaMAE i The Roentgen Connection u Amsterdamu, Studio 6 (Beograd), New Trinity Baroque (Atlanta, Beograd) Karolina nastupa na koncertnim podijumima i festivalima širom Evrope, Rusije i SAD i učestvuje u radio-televizijskim i CD produkcijama za RTS digital, Radio Beograd, BBC, kao i za izdavačke kuće Lindoro, unsounds i konkurrent.Od 2007. do 2014. učestvuje u pozorišnjim predstavama sa holandskim ansamblima De Veenfabriek i Het Veemtheater kao i sa ansamblom Andcompany iz Berlina. Kao solista Karolina je gostovala sa Ansamblom Renesans, Zagrebačkim Solistima, New Trinity Baroque, Holland Baroque i Filharmonijom Skoplja. Redovno je pozvana da svira u baroknim orkestrima kao što su elbipolis Hamburg, Neues Barockorchester Berlin, Märkisch Barock, Potsdamer Kantorei, Berlin Baroque, Aris&Aulis, Concerto Brandenburg, Camerata Allegra, Ensemble Fritz.Na poziv Beogradske Barokne Akademije, France Baroque i Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu Karolina je držala masterklase na istorijskim flautama.2018. godine Karolina Beter je popunjavala obrazovanje sa masterom u specijalizaciji na istorijskim flautama renesansnog, klasičnog i romantičkog perioda na Univerzitetu Umetnosti u Berlinu u klasi Kristof Huntgeburta (Christoph Huntgeburth).

NEVENA MAJDEVAC: je rođena u Beogradu 1990. godine, niže i srednje muzičko obrazovanje stekla je u muzičkoj školi “Dr. Vojislav Vučković” u klasi prof. Darka Radića, prve oboe orkestra RTS-a. Tokom srednje škole učestvovala je na republičkim takmičenjima iz oboe i kamerne muzike, takođe je bila stalni član omladinskog orkestra “Borislav Pašćan“. Osnovne i master studije završila je u Firenci na Konzervatorijumu “Luiđi Kerubini” kod prof. Simone Bensija. Tokom osnovnih studija, godinu dana je bila u Briselu u sklopu razmene studenata, gde je učila modernu i baroknu obou kod prof. Paul Dombrehta. Posle studija odlazi u Sarajevo gde radi kao prva oboa u Sarajevskoj Filharmoniji gde takođe drži i koncerte kamerne muzike. Pohađala je seminare poznatih oboista kao što su Gaj Porat, Alberto Negroni, Paolo Polastri, Matijas Arter, Borislav Čičovački. Svirala je u mnogim srpskim i evropskim orkestrima: Beogradska Filharmonija, Beogradski Simfoničari, Nju Triniti Barok, Makris Simfonijski Orkestar, Orkestra da Kamera Fjorentina, Orkestra Toskana Klasika, Orkestra Ređonale Toskana, Ansambl San Feliće. Od 2020. godine radi kao druga oboa u Srpskom Narodnom Pozorištu u Novom Sadu.

RASTKO POPOVIĆ: je diplomske, specijalističke i doktorske akademske studije viole završio na Fakultetu muzičke umetnosti, Univerziteta umetnosti u Beogradu u klasi prof. Dejana Mlađenovića, a master akademske studije na Univerzitetu u Stavangeru (Norveška) u klasi koju vode Elizabet Skor Sejpkens i Vauter Raubenhajmer. Kompletno školovanje završio je sa najvišim ocenama uz nagrade na nacionalnim i međunarodnim takmičenjima. Aktivan je izvođač i redovno nastupa u zemlji i inustranstvu. Od 2013. godine nastupa sa pijanstkinjom Marijanom Savov Stojanović, a član je dva trija – Look @ Susan i Muzički pravac: sever-jug. Pored violskog, kamernog i orkestarskog repertoara, bavi se istorisjki informisanom praksom izvođenja muzike 17. i 18. veka u okviru ansambla Beogradski Barok.2006. godine započne autorski projekat Sam svoj sopstveni ringišpil posveđen električnoj violi kao savremenom muzičkom mediju. Posebno je zainteresovan za oblast umetničkog izraživanja u muzici i kombinovani praktični i teorisjki pristup izvođaštvu. Izlagao je teorijske radove na nekoliko domaćih i međunarodnih muzičkih simpozijuma i konferencija. Od 2008. do 2015. godine radio je kao profesor viole u beogradskoj muzičkoj školi Josip Slavenski . Rastko Popović predaje Metodiku nastave gudačkih instrumenata na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u zvanju docenta.

MAGDALENA MATIĆ: rođena je 1997. godine u Beogradu. Osnovne studije violončela završila je 2020. godine na Fakultetu Muzičke Umetnosti u Beogradu, u klasi profesora Dr um Dejana Božića. Master studije nastavlja na modulu za kamernu muziku u klasi Mr. Ladislava Mezeija, i pod mentorstvom Dr um Katarine Popović.

Od 2020. godine je član gudačkog kvarteta MERAKI sa kojim svirala mnogobrojne koncerte i učestvovala na mnogim festivalima u zemlji i inostranstvu (Norveška, Malta). Od novembra 2021. godine, član je i kamernog ansambla GRMI (Gudačka reprezentacije mladih izvođača) čiji je tvorac platforma Srbija stvara, a mentor violinista Stefan Milenković.Imala je priliku da se usavršava kod izvanrednih muzičara kao što su: Denis Šapovalov, Denis Severin, Atanas Krastev, Ksenija Janković, Antonio Menezes, Razvan Suma, Emilio Percan, Vida Vujić, Stefan Milenković, Maksvel kvartet, Nikolasa Kartija, Tomaš Pokživinski, Kristof Urbanec i Suzan Šolc.Trenutno je student doktorskih studija na Fakultetu Muzičke Umetnosti u Beogradu na katedri za kamernu muziku pod mentorstvom Dr um. Katarine Popović, i student master studija za violončelo na istom fakultetu u klasi profesora Dr um Dragana Đorđevića.

JOVANA TOPALOV: je čembalistkinja iz Beograda. Zvanje diplomiranog muzičkog izvođača stekla je na odsecima za čembalo i klavir na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, nakon čega je završila master studije u oblasti rane muzike i čembala na UIUC, School of Music (USA).Doktorske akademske studije na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu uspešno je zaokružila u oktobru 2018. godine, odbranom doktorskog umetničkog projekta pod nazivom ”Narativni potencijal čembala: Elementi improvizacije i muzička retorika u interpretaciji alemandi sa programskim nazivima i lamentacija Johana Jakoba Frobergera.

Značajnu ulogu u Jovaninom profesionalnom razvoju imalo je i ućešće na većem broju baroknih masterklasova, radionica i festivala, što joj je omogućilo saradnju sa prominentnim umetnicima iz oblasti rane muzike poput Žori Vinikura, Sigberta Rampea, Davita Moronija, Blondin Ranu, Frederika Hasa, Rubena Dubrovskog, Aline Zilberajh i drugih. Više godina je bila stipendista Austrijske barokne akademije, u okviru koje joj je 2011. godine dodeljena nagrada Special Award for Excellence.

Od 2012. godine je stalni član ansambla Beogradski barok koji svoje interpretacije muzike 17. i 18. veka zasniva na istorijski informisanoj praksi, svirajući na kopijama instrumenata iz tog perioda. Ansambl je održao veliki broj uspešnih koncerata u zemlji i inostranstvu i inicijator je više projekata u oblasti muzičke kulture.

Svojim solističkim nastupima nastoji da publici približi zvuk čembala i predstavi širinu i lepotu repertoara za ovaj instrument, dok kao član ansambla Beogradski barok posvećeno radi na promovisanju kamerne muzike 17. i 18. veka, kao i upoznavanju šireg auditorijuma sa specifičnim kvalitetom zvuka istorijskih instrumenata.

Pročitajte: